In gradina din Carpati


Asadar traiesc in gradina carpatina. Iata o revelatie care nu-mi va schimba perceptia despre propria-mi tara dar... nici nu si-a propus sa o schime, pentru ca ea este destinata turistilor.
Abordez un subiect la moda, care a facut prima pagina a multor ziare si bloguri, dar cred ca mai merita subliniate cateva aspecte:

1. Cred ca majoritatea ar putea fi de acord cu faptul ca segmentul de turism cel mai atragator in Romania pentru straini (dar si pentru romani) este turismul rural. Pana la urma avem munte, deal, depresiune, mare, chei si toate celelalte dar nu avem infrastructuri. Avem hoteluri cu receptioniste sictirite si pensiuni cu localnici ospitalieri. Alegerea e simpla. In acest moment, turismul rural este cel care merita cel mai mult sa fie promovat.

2. Cred ca era previzibil ca intr-o astfel de perioada de criza, cu un guvern atat de lipsit de popularitate, orice propunere bombastica de "brand de tara" ar fi starnit critici sau macar controverse. Si-atunci e greu de judecat numai din prisma reactiilor media daca e un slogan/logo bun sau rau. Parerea mea e ca fiecare individ interesat de tema ar trebui sa uite ca e vb de dna Udrea, ca isi uraste sefii si slujba, ca vrea sa emigreze si sa incerce sa abordeze tema cu un pic de obiectivitate.

3. Cred ca partea de realizare artistica nu e la inaltime. Uitandu-ma la logo nu pot decat sa ma intreb daca nu cumva e logo-ul unei tari tropicale. Verde crud, frunza de palmier, talazuri, litere saltarete, accente oranj ca in Tequila Sunrise se asorteaza parca mai bine cu un spatiu insular exotic. In Carpati e racoare iar Romania, chiar daca e (inca) plina de vegetatie, nu are nicio rezervatie de genul Table Mountain unde sunt mai multe specii de plante decat in toata Marea Britanie. Avem in schimb peisaje bucolice, o lume de sat in care timpul nu se mai scurge, vai cu capite de fan, apa de fantana, bulz ardelenesc, mioare, fluiere (numai in muzeul instrumentelor muzicale de la Bruxelles am gasit mai mult de zece modele create in Romania), cimitire vesele si bisericute din lemn. Nu regasesc nimic din toate aceste minunatii in logo-ul acesta, nu regasesc spiritul niciunei Romanii.

4. Cred ca e normal sa faci anchete, sa-ti intrebi publicul tinta, sa studiezi, sa faci teorii de marketing si e normal ca ele sa coste bani. In limite si procente decente.

5. Cred ca Romania poate avea legatura cu: mancarea bio cea mai gustoasa, odihna cea mai buna in aer curat, drumetii, intoarcerea la traditii si radacini (in pensiuni poti invata sa mulgi, sa olaresti, sa pescuiesti). Taste, rest, experiment in the Carpathian mountains.

Voi ce credeti?

Comentarii

  1. Totuşi, turismul rural rămâne o 'nişă' - un număr destul de limitat de potenţiali turişti, cărora nici nu ştiu dacă li te poţi adresa prin campanii de marketing clasice.

    Hoardele de turişti vor altceva... distracţie, băutură multă şi ieftină, (de regulă, dar poate nu exclusiv) plaje.

    Oricum, poate că nu trebuie să renunţăm la speranţa că, într-o bună zi, om putea aduce mai mulţi turişti dornici de ceea ce are România mai autentic, nu de distracţii care sunt independente de timp şi specificităţi locale.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu