
Pe lista mea se aflau: Siri Hustvedt, Almudena Grandes, Isabella Allende si Ana Gavalda. As putea lungi postul povestindu-va cum m-am oprit asupra lor dar sunt sigura ca toate aceste nume sunt deja cunoscute. Proiectul meu a fost deocamdata doar pe jumatate dus la indeplinire dar prefer sa scriu cateva impresii acum la cald, decat sa astept cristalizarea lor prea rationala.
Am inceput, in timpul unei calatorii, cu Anna Gavalda - Je l'aimais (un titlu mai bun decat traducere limitanta din romana O iubeam pentru ca pastreaza ambiguitatea de sex - o iubeam? il iubeam?). Este un roman usor de citit, constituit majoritar din dialoguri, osciland intre prezent si perfect compus, un pic patetic, un pic nerealist (ne putem imagina un socru aparent psihorigid descatusandu-se si relatandu-si viata amoroasa nurorii proaspat parasite), fara mari virtuti tehnice, fara originalitati de compozitie nebanuite. Care are totusi o strategie laudabila: porneste de la golul lasat in urma de plecarea celuilalt, creeaza impresia ca te va impresiona prin relatarea acestei drame si prin infatisarea emotiilor celui lasat in urma insa, pe masura ce conversatia se desfasoara, cititorul poate descoperi alaturi de personajul principal noi semnificatii, noi orizonturi care se deschid si nicidecum un capat de drum. Je l'aimais are meritul de a raspunde sau macar de a relansa cateva intrebari familiare multor cupluri contemporane: pana cand sa ramai intr-o relatie (e poate cea mai spinoasa dintre ele)? cand sa pleci? ceea ce pare gol se poate dovedi usa deschisa? si ce se intampla cu copiii?
Cumva ma simt datoare sa adaug o confesiune: partea mea favorita este nota pe care unul dintre personaje o scrie - o lista a tuturor acelor banalitati care devin fermecatoare pentru cel care nu are parte de ele si pe care le traiesti cotidian alaturi de celalalt daca acest cotidian iti apartine si daca stii sa-l apreciezi.
Pe de alta parte, dupa un roman decent si moderat despre viata, "Varstele lui Lulu"de Almudena Grandes schimba total registrul. Declarat ca "o investigatie atenta a secretelor intimitatii feminine"de Vargas

Si partea mea preferata din romanul Annei Gavalda este tot lista motivelor nemotivate, a banalitatilor pe care le apreciezi doar daca nu ai parte de ele sau mai ales daca nu ai parte de ele!
RăspundețiȘtergere'Mai ales' cred ca e intr-adevar mai bun decat 'doar'
RăspundețiȘtergerePe de alta parte nu toti oamenii au darul sa traiasca frumos, in armonie aceste banalitati
Siri Hustvedt a fost publicata si in limba romana?
RăspundețiȘtergere"Varstele lui Lulu" o am de ceva timp in biblioteca dar ceva ma retine s-o incep. poate doar combinatia prea bogata ce are ca unic subiect sexul. nu e vorba de puritanism aici, e doar pornirea greu de gasit.
RăspundețiȘtergere