Masina de scris

Masina de scris a intrat saptamana trecuta in muzeul obiectelor istorice din memoria personala. Adica, va imaginati, peste 10 ani va trebui sa povestim generatiilor tinere ce inseamna acest Dinosaurus Rex al wordului de azi. Asta in cazul fericit in care vor citi cine stie ce interviuri cu scriitori de pe la inceputul/mijlocului secolului XX.

Cert este ca, asa cum au titrat ziarele, compania indiana Godrej and Boyce, ultima fabrica de masini de scris, a oprit productia acestor obiecte din cauza comenzilor extrem de rare. Fabrica functiona de pe la 1950 iar, in ultimul timp, majoritatea exemplarelor plecau catre tarile lumii a treia acolo unde nu exista posibilitatea achizitionarii computerelor.


Se pare ca istoria masinii de scris incepe pe la 1714 (si se termina in 2011, cam 3 secole mai tarziu) cand un oarecare englez pe numele lui Henry Mill ar fi inventat un aparat foarte pe scurt descris ca o metoda de a imprima sau transcrie literele progresiv, una cate una. Insa prima masina cu adevarat atestata in istorie este o creatie a italianului Pellegrino Turri din 1808.
Compania Sholes&Glidden a avut o mai mare influenta asupra pietei in special americane prin producerea si comercializarea masinilor de scris incepand din 1874 si apoi prin introducerea tastaturii Qwerty. Succesorul sau, Remington, s-a impus curand pe piata iar apoi tot mai multe firme si stiluri de masini de scris au aparut.

Personal prima mea amintire legata de masinile de scris dateaza din copilarie cand stateam pe la biroul bunicii mele intr-o mica intreprindere de provincie si cand gaseam absolut fascinant sistemul de benzi care uneori se innodau si impiedicau vecinele de birou sa-si continue treaba. In pauzele lor de munca, ma amuzam uneori apasand tastele greoaie si ma imbufnam atunci cand intensitatea cu care litera se impregna pe hartie lasa de dorit. O masina care ma atragea dar de care nu am reusit sa ma ating niciodata la cei 6-7 ani apartinea unui unchi de vreo 70 de ani de profesie avocat si am motive intemeiate sa cred ca ea era cu adevarat valoroasa.

Prin anii 90 intr-unul din primele sedii ale biroului tatalui meu adoram masina lui de scris Olivotto, un fel de melanj intre varianta clasica si HC90 intrucat avea un mic ecran digital cu afisajul randului in curs pe care puteai face mici modificari. Acolo am luat primele lectii de scris (semi-autodidacte) care ma ajuta sa bat azi destul de rapid.

Pentru ca un astfel de obiect ne-a parasit, va invit sa va scrieti la comentarii sau pe blog amintirile cu masina de scris (daca nu aveti macar sa le imaginati).

Comentarii

  1. Aaah, HC90! Ce vremuri! Cip03!

    Pe mine mă enerva când se amestecau două sau trei braţe de taste (apăsate simultan), mi se părea un sistem extrem de nesigur. Din fericire, n-a trebuit să folosesc. Am sărit de la scrisul de mână direct la calculator. (Îmi plăcea însă că puteai şterge cuvinte suprascriindu-le cu "x".)

    Nu e inspirat să inviţi la comentat: abia aşa realizezi cât de puţini şi puţin disponibili la dialog îţi sunt cititorii, te deprimi şi a doua zi te trezeşti operând splina în loc de ficat!

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant articolul, ma gandesc adesea daca nu cumva, in ciuda nostalgiilor noastre, e totusi firesc ca anumite obiecte sa devina piese de muzeu. Nu am amintiri cu masina de scris, insa prefer oricand sa gatesc pe cuptorul cu lemne de la tara decat la cuptorul cu microunde. Si prefer oalele de email celor ultra-fancy din aluminiu sau ce-o mai fi :)
    O sa fac intr-o zi un inventar al obiectelor "vechi" de care nu m-as putea desparti, acum, ca m-ati pus pe ganduri :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, asta inseamna evolutie. Nu cred sa mai regrete cineva motorul cu aburi cu toate ca s-ar putea sa regretam hartia cand va fi inlocuita de e-readere

    RăspundețiȘtergere
  4. masina de scris italiana se numea parca Olivetti...
    Olivotto era numele unei culegeri de matematica de pe vremurile trecute (chiar buna, ma indoiesc de popularitatea ei intre tinerii de azi...)

    RăspundețiȘtergere
  5. @ A: da, nu-s chiar asa multi dar, uneori, chiar daca nu interactioneaza, stii ca exista din statistici.

    @Anonim 1: mi-a placut ideea, cred ca ar fi interesanta lista

    @Anonim 2: cred ca si masina de scris are 'poezia' ei ca si hartia

    @Anonim 3: mea culpa, asa e. Sa-i zicem act ratat :)

    RăspundețiȘtergere
  6. mama avea o masina de scris si imi placea sa ma joc cu panglica imi placea tot mirosul, cum o simteam molateca, culoarea pe care o lasa pe degetea imi placea cum schimba panglica iar asta parea o operatiun tare complicata
    asa ca nu stiu sa folosesc altceva decat computerul

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu imi amintesc de romanele politiste in care detectivul gasea indicii in modul in care unul sau altul bateau la masina (intensitea apasarii unor taste sau combinatii de taste succesive) sau in felul in care aratau literele la cate o masina de scris oarecare)...

    De altfel, daca nu ma insel, in timpul comunismului fiecare masina de scris era inregistrata si existau la Militie pagini scrise cu masina respectiva?? (sau asta o fi o amintire inselatoare?)

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Bogdan Voicu:
    Acum vizualizez genericul de la Murder, she wrote :) si multe alte filme poirotiene si holmesiene la care ma uitam cu placere uneori

    Parca asa am citit despre masinile de scris in marea majoritate a interviurilor cu scriitori. Asta evita, cred, aparitia pe piata a manifestelor neidentificabile.

    Dar faptul ca fiecare masina de scris are particularitatea ei o fi adevarat? Imi aminteste de Ma numesc Rosu a lui Orhan Pamuk. "Stilul inseamna cusur. Numai absenta stilului inseamna perfectiune". Citat inexact

    RăspundețiȘtergere
  9. Asta este una dintre paginile blogului tau care m-a facut sa ma gandesc sa revin. Am revenit:) Am multe amintiri (si nostalgii) legate de masini de scris... Cea mai indepartata este amintirea unei zile in care mama m-a luat la serviciu, era secretara - dactilografa (da, exista pe vremuri o astfel de profesie:)), mi-am petrecut ziua ascunsa sub birou, facandu-ma ca citesc (nu stiam inca sa citesc si imi doream din suflet sa stiu, mi se parea ceva magic sa poti intelege acea limba a semnelor vrajite...)

    RăspundețiȘtergere
  10. Da, minunat sa existe asemenea curiozitate. Mi-ar fi placut o fotografie alb negru a momentului :)

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu