Un om, o vioara: Vadim Repin

In primul si in primul rand, disclaimer: nu sunt o cunoscatoare in ceea ce priveste muzica clasica. Merg din cand in cand la cate un concert dar sunt departe de performantele discriminatorii ale adevaratilor sau mediilor cunoscatori :)

Acum vreun an, ne-am uitat la un film dedicat lui Maxim Vengerov, un film despre cariera sa, despre familia sa si despre anul sabatic pe care a hotarit sa si-l ia. In film aparea un alt violonist reputat, Vadim Repin.

Cand l-am vazut pe afisul unui festival, am luat fara ezitare bilete la concert de parca intalnirea ar fi fost premeditata. Programul primei parti a inclus un concert de James MacMillan compus special pentru Repin. Un concert intru totul contemporan cu o orchestra care isi foloseste si vocea ca pe un instrument si in care Vadim Repin isi pune in evidenta calitatile exceptionale. Bucuria pe care o simti la sfarsitul concertului dupa o astfel de dovada de virtuozitate este inimaginabila. Si de fapt din bucurie face parte si surpriza... ca poti avea astfel de emotii la intalnirea cu muzica.

Vadim Repin s-a dovedit genial de mic. S-a nascut pe 31 august 1971 la Novosibirsk (ce o fi cu Siberia asta ca da violonisti buni? si Vengerov are aceeasi origine). A inceput sa invete sa cante la vioara la varsta de 5 ani si la mai putin de un an dupa aceea a inceput concertele. La 11 ani a castigat Medalia de Aur la Concursul International Wieniawski dar adevaratul palmares a inceput la 17 ani cand a fost cel mai tanar castigator al Concursului Reginei Elisabeta a Belgiei.

Se afla la a doua casatorie, acum cu prim solista Baletului Bolshoi, Svetlana Zakharova cu care are o fiica, Anna, nascuta in februarie 2011.

Vadim Repin a cantat la mai multe viori in cariera sa, printre ele un Stradivarius de la 1708 care i-a fost imprumutat de catre Societatea Stradivarius din Chicago. Actualmente canta la o vioara Guarnerius del Gesu von Szerdahely 1736. De altfel, artistul si-a exprimat preferinta pentru acest instrument la care i se pare mai dificil de cantat dar de o sonoritate mai deosebita.

De-a lungul spectacolului m-am tot intrebat ce relatie exista intre un violonist si vioara sa... Este mai mult decat un obiect: are o varsta, o istorie, alte relatii cu alti violonisti si ... o sonoritate unica doar pentru artistul prezent, un mod de a fi "vioara lui Repin". Un fel de simbioza de neinteles pentru muritori. Cata grija trebuie sa ai de un astfel de obiect, ce relatie tactila, aproape senzuala, ce complicitate...


Comentarii