Ce fel de cititor sunt?

Daca ieri am scris despre motivele pentru care citim, mi-a venit in minte o intrebare: ce tipuri de cititori exista?

In ceea ce ma priveste, m-am concentrat asupra metodei de a citi.

Eu, de exemplu, parcurg o carte care imi place rapid, un fel de "binge reading",sunt un cititor compulsiv: tind sa pierd nopti, sa aman alte treburi, nu am liniste pana nu o termin. Nu-mi place neaparat felul in care citesc: as prefera sa prelungesc placerea. In plus, am senzatia ca citind-o astfel cu un "timp de contact" mult redus sunt mai putine detalii care se sedimenteaza. De altfel, adeseori imi raman in memorie, la zeci de ani distanta, mai mult starile mele de spirit citind cartea decat detaliile cartii. Pe de alta parte, am senzatia ca e foarte greu de schimbat stilul asta in care citim. Stiu ca exista cititori metodici care-si administreaza doze zilnice bine calculate, exista cititori de noapte buna care citesc ca sa se desprinda de agitatia cotidianului si sa adoarma cu o idee frumoasa in minte si cititori de profesie, pentru care cititul este o parte din meserie (imi inchipui ca parcurg un text cu aceeasi rigoare cu care parcurg eu/parcurgem noi, medicii, literatura stiintifica).

Am facut un pic turul blogurilor pe temele astea:

Fictionaddiction povestea in 2007 despre cititori din punctul de vedere al continutului si descria un cititor hedonist (din placere si doar carti care provoaca placere); un cititor oglinda (reinterpreteaza totul personal); un cititor interesat (are un scop clar); un cititor de turma (citeste din conformism social carti la "moda"); un cititor de ocazie (citeste ca sa-si ocupe intervale de timp moarte)

Mofturi de ochelarist face o lista care, departe de a fi exhaustiva, se bazeaza pe timpul/spatiul acordat cititului. El vorbeste despre cititorii de WC, cititorii cu voce tare (din spatiul public), cititorii agili si aprigi (citesc rapid tot ce le cade in mana).

In Observator cultural, Paul Cernat nu propune niste tipuri de cititori ci niste noi modalitati de lectura pentru cititorii de azi: audio-ghidurile si cercurile de lectura. Indirect, putem extinde descriind cititorul de audioghiduri si, de ce nu, de la noi, cititorul pe suport electronic drept tipologii contemporane. Ele s-ar incadra intr-o clasificare a cititorilor in functie de suportul preferat alaturi de alte categorii (cititorii pe hartie, cititorii de anticariat etc).

In Mixul de cultura puteti citi :) caracteristicile Cititorului ideal asa cum a fost el vazut de Alberto Manguel

Pe Cititori celebri puteti afla mai multe, evident, despre cititorii celebri (pusesem aici din greseala o groaza de i ca sa le subliniez faima, probabil)... Urmariti, spre exemplu, filmul realizat cu Oana Pellea

Dintr-un referat de pe net de Dr. Octavian Mihail Sachelarie aflam ca exista 3 tipuri de cititori: cititorii traditionali, cititorii medii si cei ocazionali. Iata cine sunt ei - un potret robot: cititorii cei mai activi sunt de gen feminin, cu studii superioare şi trăiesc în mediul urban; cititorii “medii” sunt în general tineri şi de gen feminin; cititorii ocazionali nu au în general studii superioare şi se găsesc atât în mediul rural cât
şi în cel urban.

La Silicon power, exista cititor de carduri universal :))) Ma tem ca la categoria asta s-ar inscrie mai multe persoane decat in celelalte categorii

Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii a diferentiat in 2009 patru profiluri de cititori. Aici citez ca e interesant:
1. tipul orientat spre cariera, reprezentat de tineri (21 - 30 de ani), cu o proportie mai mare de femei, salariati cu studii superioare sau studenti din mediul urban (mai ales din orase din regiunea vest, centru si nord-vest), cu parinti cu studii superioare sau medii, cu venit / membru familie peste 150 de euro. Acestia sunt cunoscatori ai mai multor limbi straine, slabi consumatori de programe TV (se uita insa la programe informative si culturale) si cititori intensivi de literatura de specialitate, in romana sau in limbi straine.
2. tipul cititori ocazionali - este reprezentat de femei casnice, muncitori, lucratori pe cont propriu, fara studii superioare, necunoscatori de limbi straine; locuiesc in familii cu venituri reduse pe persoana.
Nu citesc decat rar (sau deloc), dar se uita la televizor destul de mult, la programe de divertisment.
3. tipul achizitiv se constituie din subiecti intre 40 si 50 de ani, migranti de la tara la oras, cu studii medii. Sunt posesori de biblioteci mari (peste 500 de volume). Se uita foarte mult la televizor, la toate genurile de programe. O proportie semnificativa din cei care reprezinta acest tip sunt patroni, cunosc o limba straina si fac din stocul de cultura un capital (pentru familie sau "pentru orice eventualitate").
4. tipul cu consum educational sau de necesitate. Sunt persoane din zone fara infrastructura culturala publica. Acestia se uita destul de des la televizor si practica un consum educational sau "de necesitate", opus consumului cultural "de lux", care include beletristica de fictiune, eseistica, volumele de arta.

Idea Marketers defineste 3 tipuri de cititori: tipul motor, (misca din buze atunci cand citeste), tipul auditiv (aude in gand cuvintele pe care le citeste), tipul vizual ('vede' in minte imaginea a ceea ce citeste)

Academic evergreen face o clasificare in functie de nivelul de performanta.

De pe Memory lane descoperim clasificarea lui Samuel Taylor Coleridge: sponges, sand-glasses, strain bags, mogul diamonds.

In foto: Femeie citind - Alexander Dieneka 1934

Comentarii