Internetul, copiii si educatia

Am citit ce-a scris Chinezu si am mers si la sursa: copiii nostri petrec mai mult timp pe internet decat ai lor, de pe EU Kids Online. Copiii români stau în medie 119 minute zilnic pe net, în medie, față de media europeană de 88 de minute.In plus Romania a fost clasata la categoria "higher use, higher risk".
Studiul isi propunea sa evalueze comportamentul copiilor in online, accesul si frecventa utilizarii, eventualele pericole si factorii care contribuie la toate aceste aspecte.

Acum intrebarile pe care mi le pun fata in fata cu aceste rezultate.

1. E bine ca stau mai mult copiii nostri pe net?

Chinezu spune ca poate vor deveni bloggeri ca noi. Insa la o citire mai atenta vedem ca numai 1 din 5 copii a folosit un site de transfer de fisiere sau a creat un avatar si numai jumatate din numarul acestora din urma au creat un blog. Asadar majoritatea copiilor folosesc continut deja creat ceea ce inseamna o receptare pasiva similara, daca vreti, cu cea din televiziune.Se pare ca nici pentru dezvoltarea skillsurilor tehnologice nu e foarte util. Doar 36% dintre copiii de 9-16 ani intervievati sustin ca folosesc internetul mai bine decat parintii lor.

2.De ce stau copiii romani pe net mai mult decat altii?

Studiul identifica o serie de factori care determina profilul copiilor unei tari dpdv obiectivelor studiului: cadrul de reglementari, infrastructura tehnica, sistemul de educatie, valorile culturale. Mediatorii sunt: parintii, scoala, colegii si prietenii. Cum s-ar traduce asta? Nu stiu cum stam cu reglementarile deci in zona asta ma voi limita sa observ ca la noi exista inca piraterie nepedepsita. Credem si ii incurajam si pe copiii nostri sa faca la fel ca filmele, muzica etc. trebuie downloadate gratuit de la altii. Infrastructura tehnica pentru internet cred ca este destul de generoasa si probabil ca in Romania acestor ani sa ai internet nu costa mult si este un obiectiv realizabil, chiar la un trafic corect (desi in studiu Romania nu sta prea bine cu doar 24% dintre gospodarii conectate).

Personal, ma intereseaza mai mult sa comentez despre sistemul de educatie si valorile culturale. In ceea ce priveste scoala nu pot sa nu remarc faptul ca in UE, spre ex, in Franta, scoala acopera un interval orar mai important din viata individului, reglementand si o parte din activitatile lui extracurriculare. Copiii stau la scoala de la ora 8 la ora16/17, cu o pauza convenabila de masa si odihna, cu posibilitatea de a-si face temele supravegheat in timpul ultimei ore astfel incat sa nu ramana foarte mult de munca pentru acasa. Anumite activitati extracurriculare pot fi facute in cadrul/continuarea scolii in timp ce pentru altele poate fi gasit timp miercurea cand orarul este doar pana la pranz. Avantajele unui astfel de program sunt ca invata copiii cu un program riguros si continuu; permit parintilor sa munceasca in timpul zilei; ii disciplineaza in ceea ce priveste temele; evita 'pierderea' timpului; stimuleaza activitatile sociale si spiritul de echipa. Pe scurt: nu stau jumatate de zi singuri, uitandu-se la televizor sau pe internet. Dezavantajele sunt acolo unde copiii ar putea dispune mai bine de timpul lor decat o fac dupa un program stabilit in functie de medie. Adica familii in care li s-ar putea oferi alte activitati extracurriculare interesante: limbi straine, cantat la instrumente, sport etc.

In ceea ce priveste valorile culturale, nu pot sa vorbesc din prisma parintelui dar pot sa vorbesc din prisma a ceea ce imi proiectez ca voi fi ca parinte, precum si din prisma experientei altor apropiati. Cred ca a fi parinte inseamna o meserie, adica inseamna INFORMARE corespunzatoare pentru a putea da o educatie corespunzatoare, pentru a putea da suficienta caldura si afectiune fara a face abateri de la disciplina, pentru a putea furniza o alimentatie sanatoasa cu obiceiuri corecte pentru o viata intreaga. Aici intervine si reglementarea internetului. Ca parinte (conditionat intru catva si de timp, bineinteles) poti sa stabilesti cat are voie copilul tau pe calculator/internet astfel incat sa deprinda skills-urile de baza, corespunzatoare varstei lui, dar fara sa faca exces de jocuri, de utilizare a informatiei inadecvate etc.  Si toata arta este sa faci in asa fel incat sa nu para o pedeapsa sau o constrangere ci un program de viata frumoasa. Pentru asta exista strategii in carti pe care parintii informati le pot deprinde. Apoi aplicarea lor desigur ca depinde si de talentul de pedagog al parintelui, de savoir-faire-ul lui, de personalitatea copilului si de educatia pe care acesta din urma a primit-o pana atunci.

Asta mi se pare mesajul de final cu cuvinte MARI: lucrurile nu trebuie lasate la intamplare. Tot conform studiului, internautica se petrece cel mai bine atunci cand parintii navigheaza impreuna cu copiii lor (foto de aici). Puterea exemplului?

Comentarii

  1. Intamplarea face ca tocmai lucrez la un studiu care are tangenta cu domeniul si ieri si azi am tot citit literatura academica si gri despre legatura IT/intenet use - student achievement, la nivel de scoala primara si gimnaziu.

    Sunt cateva studii in stiintele educatiei si in sociologie despre impactul utilizarii computerelor si a media asupra dezvoltarii masurata prin rezultate scolare (nu prin note, ci prin student achievement!). Apar doua rezultate contradictorii: cateva studii raporteaza asocieri negative intre utilizarea tehnologiei si rezulatelele scolare; altele raporteaza relatii inverse. In ambele cazuri e vorba de analize multivariate, cross-culturale.

    Cu late cuvinte, relatia ar fi incerta: in functie de ce alte caracteristici controlezi, ea se schimba sau nu. Ultimul text citit azi era chiar pe tema respectiva...

    De fapt eu cred ca ambele ipoteze sunt valide, fiind complementare, nu concurente:

    Punctul slab pe care l-am vazut eu in ambele seturi de studii este faptul ca studiaza relatii liniare: de fapt cred ca relatia este neliniara -> pe masura ce creste utilizarea de Internet & computer cresc rezultatele scolare (pentru ca vorbim de copii pusi in fata unei realitati mai complexe, care au nevoie sa foloseasca mai mult mintea etc. exista literartura pe tema asta). de la un punct incolo insa, consumul (excesiv) de Internet si computer are efectul opus.

    Aceasta, fara testare ramane insa la stagiul de ipoteza (revin daca mai gasesc si alte info in domeniu).

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru completarea asta care mi se pare foarte utila. Ce instrument poti avea ca sa faci diferenta intre cei care utilizeaza internetul pentru taskurile complexe legate de educatie (fac filme; prezentari in ppt; baze de date; programele; reviste online etc) si cei care pierd vremea? doar sa supraveghezi tipul de content si sa incerci o corelatie cu rezultatele, banuiesc...

    RăspundețiȘtergere
  3. Îmi pare rău să constat că această observaţie...

    "majoritatea copiilor folosesc continut deja creat ceea ce inseamna o receptare pasiva similara, daca vreti, cu cea din televiziune."

    ...este cam întemeiată :-(

    Desigur, există şi încântătoare excepţii, de copii care ştiu să se folosească de internet, dar cei mai mulţi îmi par a fi simpli 'consumatori'

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu