...din pacate, acest post este mai mult despre ce inseamna publicul decat despre ce inseamna artistul.
Am fost la un recital Nathalie Dessay - poeme de Verlaine, Mallarme, Gauthier pe muzica de Debussy pentru pian - primul dintr-o serie care va trece pe la Paris, Lille etc. Sala a fost completa, niciun bilet nu a mai putut fi cumparat cu doua saptamani inainte de spectacol. As fi zis un public de cunoscatori care s-au hotarit din timp sa asculte o mare soprana.
Inca de la inceput, a existat o foiala continua, tuse, tuse mai subtire, mai groasa, mai innabusita, mai declarativa... H. a zis ca organizatorii ar fi trebuit sa ne astepte la intrare cu o lingura de sirop de tuse pentru fiecare. Usi care se deschideau, usi care se inchideau, foiala, iarasi tuse.
A fost foarte aclamata, a bisat de doua ori, i s-au aruncat buchete cu flori. Am senzatia ca toate salile mai putin protocolare sunt foarte darnice cu aplauzele. Ceea ce parca a indreptat din senzatia de jena... pentru ca Nathalie Dessay a intrat in joc: a bisat, a adunat florile, a zambit, s-a emotionat
Am plecat intrebandu-ne daca artistii percep publicul, daca asta ii deranjeaza, daca le tulbura concentrarea sau emotiile sunt oricum suficient de mari incat sa estompeze sunetele concurente...
Am fost la un recital Nathalie Dessay - poeme de Verlaine, Mallarme, Gauthier pe muzica de Debussy pentru pian - primul dintr-o serie care va trece pe la Paris, Lille etc. Sala a fost completa, niciun bilet nu a mai putut fi cumparat cu doua saptamani inainte de spectacol. As fi zis un public de cunoscatori care s-au hotarit din timp sa asculte o mare soprana.
Inca de la inceput, a existat o foiala continua, tuse, tuse mai subtire, mai groasa, mai innabusita, mai declarativa... H. a zis ca organizatorii ar fi trebuit sa ne astepte la intrare cu o lingura de sirop de tuse pentru fiecare. Usi care se deschideau, usi care se inchideau, foiala, iarasi tuse.
Mi-a fost greu sa intru in atmosfera si, recunosc, am reusit doar de cateva ori... cand pianul sau vocea m-au vrajit intr-atat incat sa uit de sala. Insa aproape de fiecare data vraja dura putin pentru ca un spectator aflat in preajma hotara sa concureze scena.
Am plecat intrebandu-ne daca artistii percep publicul, daca asta ii deranjeaza, daca le tulbura concentrarea sau emotiile sunt oricum suficient de mari incat sa estompeze sunetele concurente...
Comentarii
Trimiteți un comentariu