Am o sarcina grea: sa o prezint pe Cristina Bazavan... Adica pe jurnalista si bloggerita de pe site-ul careia invat cum se face blogging (inclusiv) cultural. Am cunoscut-o demult, pe vremea cand era redactor sef la Tabu si eu colaboram din cand in cand la rubrica sanatate... Intre timp, insa, am urmarit-o virtual cu mult drag, citindu-i cu sufletul la gura interviurile, sfaturile despre bloggerit, micile insighturi de arta dar si de lifestyle din lumea intreaga, guestpost-urile... Ce sa zic, dupa ce ati citit interviul de aici din cadrul Proiectului Jocul Orb, dati (din nou) fuga pe site-ul ei ca sa vedeti despre ce vorbim aici :) Si mai nou o gasiti si la Digi TV la emisiunea Ca-n filme
1. Scriai mai demult ca interviul este ca un labirint. Descoperi vreodata (aproape) complet identitatea celui intervievat? Trebuie "gasit drumul cel bun"prin labirint sau poti sa recompui identitatea si ulterior din fragmente dispersate?
1. Scriai mai demult ca interviul este ca un labirint. Descoperi vreodata (aproape) complet identitatea celui intervievat? Trebuie "gasit drumul cel bun"prin labirint sau poti sa recompui identitatea si ulterior din fragmente dispersate?
Cind merg la un interviu incerc
sa ma duc pregatita, cit mai pregatita. pentru mine, scopul unui
interviu este sa arat cititorului ceva NOU despre cel pe care-l
intervievez (ca sa merite timpul pe care-l acorda cititului), iar
asta inseamna ca trebuie sa stiu ce a declarat pina atunci, cum e vazut, care
e imaginea pe care vrea sa o comunice. Un interviu bun e atunci cind
te-ai documentat atit de bine, incit ai putea raspunde tu
(intervievatorul) in locul celui care e intervievat chiar si la
intrebarile care nu i-au fost puse niciodata.
De acolo incolo incepe
interviul tau- sansa ta de a obtine ceva nou, real. Iar cind esti fata
in fata cu cel pe care-l intervievezi incerci sa deschizi usi noi din
casa care descrie identitatea lui, de asta si imaginea mea de
"labirint". Uneori, un simplu gest al miini sau o pauza in vorbire, sau o
privire, iti spun mai mult decit toate vorbele. De exemplu, eu mi-am
construit povestea despre actorul Vlad Ivanov nu din interviul direct cu
el, ci plecind de la privirea lui emotionata cind vorbea despre
profesorul de la Scoala Populara de arta din Botosani cu care a facut
primele lectii de actorie. Inspirata de aceea privire m-am dus pina la
Botosani, am ajuns la arhivele scolii populare de arta si am descoperit
ambitia copilului Ivanov si determinarea lui de a reusi.
2. Care sunt indiciile cele mai pretioase in revelarea identitatii celui intervievat si cum faci sa le transmiti cititorului?
Cred
ca gesturile sunt cele care ne "tradeaza". Pe toti. Si pe cei care
raspund, si pe cei care intreaba. Cind ma pregatesc de un interviu, caut
sa vad inregistrari din mai multe contexte cu personajul cu care
urmeaza sa ma intilnesc; am deja un profil al lui cind suntem fata in
fata si pe el construiesc aparente identitati din reactiile lui gestuale
la intrebari. Pentru mine cea mai frumoasa cale de a transmite ceva
unui cititor este sa ii arat, nu sa ii spun. Adica prefer sa descriu o
mina care in timpul vorbirii vine in dreptul gurii - ca semn de
timiditate, decit sa scriu "e timid".
Dar depinde de forma pe care o ia interviul la publicare, pentru ca
daca e un interviu intrebare raspuns doar notele dintre paranteze care
sa descrie pauze, gesturi te pot ajuta. Daca insa e transformat intr-un
story-comentariu-raspuns, lucrurile par mai simple. Doar par:)
3. Sa presupunem ca cel intervievat doreste sa isi creeze o alta identitate. Rezista ea in fata unui intervievator bun? care sunt instrumentele prin care i-ai putea putea desconspira masca?
Daca e antrenat (si exista
specialisti in comunicare care pot face asemenea antrenamente),
personajul poate sa ramina in identitatea pe care si-a creat-o pe toata
durata unui interviu. Sansa pe care o ai ca jurnalist sa-l arati mai
aproape de ceea ce e in realitate, este sa petreci mai mult timp alaturi
de el; sa faci interviuri in serial, in zile consecutive pentru ca
intervievatorul se mai obisnuieste cu tine, incepe sa lase garda jos pas
cu pas...
Cit despre instrumente cred ca ele trebuie adaptate in functie de
personalitatea celui pe care-l intervievezi; daca are nevoie de atentie,
i-o dai; daca are o problema cu increderea in sine, il complimentezi.
dar trebuie sa o faci cu chestiuni reale, pentru ca daca nu construiesti
pe o baza reala, nu vei obtine niciodata altceva decit o "masca".
4. Cand citesti un interviu bun, in ce masura descoperi in spate si identitatea celui care a luat interviul? citim un pic si din tine in interviurile pe care le faci?
Orice interviu vorbeste si despre intervievator si despre
intervievat; vezi in intrebari daca jurnalistul are un ego mare, daca
are nevoie de atentie, daca vrea confirmari pentru inteligenta lui etc
etc... cum vezi cit de relaxat este cu sine din raspunsurile pe care le
pastreaza (mai ales atunci cind intervievatorul il pune "in corzi")
Apoi mai e vorba si de directia in care duci interviul ca
jurnalist, pentru ca instinctiv pui intrebari despre lucrurile care te
intereseaza pe tine, faci proiectii pe intimplarile pe care le cunosti
sau le-ai trait.
Toate interviurile pe care le-am facut vorbesc mult
despre mine, cum vorbesc si oamenii pe care i-am ales pentru a-i
intervieva; e un pattern pe care-l identifici usor - oameni care au
reusit prin perseverenta si puterea lor de munca, dincolo de talentul /
aptitudinile lor care ies din medie.
***
In cadrul Proiectului Jocul Orb, mai puteti citi interviuri despre identitate cu Vlad Stroescu, Bogdan Voicu si Tincuta Apateanu.
Excelente intrebarile, excelente raspunsurile! Altfel spus, "tel maitre, tel valet". Din toata inima, Bravo!
RăspundețiȘtergere