Un baietel blond

Inainte de revolutie, de fiecare data cand mergeam la mare, parintii mei se intalneau cu niste prieteni care aveau un baietel mai mic decat mine cu cativa ani. Era blond, subtire, simpatic, jucaus... In toamna 1989 implinise 5 ani... Stiu ca in decembrie ai lui au sunat la ai mei sa-i anunte ca vin la Bucuresti pentru ca baietelul cel blond facea din toamna vanatai chiar si la cele mai neinsemnate lovituri iar medicii din orasul lor credeau ca e vorba de o leucemie...

Tin minte ca atunci mi s-a facut ingozitor de frica. Am aflat ca leucemie inseamna "cancer de globule albe". Eu aveam vreo 8 ani si, avand multi medici in familie, intelegeam un pic cum e cu globule albe/globule rosii... Mi s-a facut teama pentru el, mi s-a facut teama pentru mine si... cumva pentru toti copiii: era pentru prima data cand aflam ca si copiii se pot imbolnavi grav. De fiecare data cand ma loveam usor ma uitam la locul lovit cu inima cat un purice sa nu cumva sa fac vanataie ca asta poate insemna leucemie.

Tin minte cand a facut ceea ce as interpreta astazi drept prima lui cura de chimioterapie... Era dupa Revolutie, in ianuarie, si parintii lui erau tristi. Nu mult dupa aceea, sprijiniti de o organizatie nonguvernamentala, au plecat intr-o alta tara, lasand balta tot ce aveau aici din dorinta de a-si salva copilul. Mult timp au trait prost, facand profesii cu mult sub nivelul lor de calificare, au sacrificat totul numai pentru baietelul cel blond  caruia i-au facut transplant de maduva (pe vremea aceea nu se facea in Romania). Am auzit o conversatie telefonica in care ai mei aflau ca baietelul ramasese fara par si ca suporta greu tratamentul. Mi-a fost tare greu sa imi imaginez baietelul cel blond nemaifiind blond... Iar cateva luni mai tarziu am aflat cu totii ca a murit. Am plans in seara aceea iar astazi, la 22 de ani distanta, imi amintesc inca foarte bine fetisoara lui incadrata de bretonul blond.

***

In Romania, mortalitatea infantila (a copiilor pana la 1 an) a scazut mult in ultimele doua decenii dar se situeaza inca la cote ridicate, cele mai ridicate din Uniunea Europeana. Mortalitatea copiilor pana la 5 ani atinge si ea proportii alarmante. Organizatia Salvati Copiii se numara printre ONG-urile active in acest domeniu.



Biochefarm International a inscriptionat toate suzetele NUK cu logo-ul organizatiei Salvati Copiii si doneaza un procent din contravaloarea suzetelor vandute organizatiei. Toti cei care vor cumpara suzete NUK inscriptionate vor contribui astfel la combaterea mortalitatii infantile. Detalii pe Facebook si Twitter.

Comentarii