Astazi este ultima zi a campaniei Reprezentantei Comisiei Europene in Romania pentru Anul european al imbatranirii active si al solidaritatii
intre generatii , o initiativa
sprijinita de Blogal Initiative.
In cadrul acestui proiect, am avut ocazia să discut cu demograful Jean Marie Robine despre longevitate si sanatate. Jean Marie Robine este director de cercetare la INSERM si seful echipei de Demografie si Sanatate in cadrul Departamentului de Biostatistica al Universitatii Montpellier 1.
Raspunsul
la aceasta intrebare depinde de cultura persoanei careia ii puneti intrebarea.
Cred ca daca intrebati un danez, spre exemplu, nu va intelege nici macar
intrebarea deoarece a trai, a dura, a supravietui in sine nu are niciun sens in
cadrul culturii daneze. Viata nu merita traita decat atata timp cat esti
independent, autonom, cat faci ceva, cat contribui. Deci problema cantitatii
vietii nu se pune in acest tip de cultura al carei centru este activitatea
persoanei si libertatea sa de miscare.
Daca
puneti intrebarea unui japonez sau unui italian, mai ales din Sudul Italiei,
s-ar putea sa vi se raspunda cu 100 de ani sau mai mult pentru ca au o cultura
in care longevitatea este o valoare in sine.
In Japonia la nasterea unui copil sau in timpul unui eveniment imporant
se obisnuieste sa se faca urari de sanatate, bogatie si longevitate. Cand traiesti mult sau cand ai in familie
centenari dai dovada de bogatie. Iar asta poate avea consecinte
importante : este foarte dificil sa determini oamenii sa doneze sange in
cultura asiatica deoarece sangele este un dar al familiei, o bogatie a
familiei, este acolo pentru a-l transmite copiilor, nu pentru a-l dona
strainilor. Oamenii considera ca au gene deosebite care le permit sa devina
centenari. Asadar un raspuns de tipul « cat mai mult posibil » este foarte
plauzibil in sanul acestor societati.
Daca puneti aceasta intrebare in Franta, intr-o societate multiculturala, aflata la intersectia mai multor culturi diferite, s-ar putea sa aveti mai multe raspunsuri : vreau sa traiesc mult cu exceptia situatiei in care nu mai sunt sanatos sau nu vreau sa devin centenar decat daca raman sanatos.
Problema trebuie totusi dezbatuta public. Avem in Franta multe persoane varstnice si o calitate ridicata a ingrijirilor pe care le aducem persoanelor foarte varstnice, aflate intr-o stare degradata dar care supravietuiesc indelung fara ca sa avem o cultura japoneza. Chiar daca avem mijloacele de a minimiza degradarea fizica, ea exista si trebuie sa ne intrebam ce sens are si pana unde trebuie sa mearga demersul nostru. Dupa mine, exista trei lucruri esentiale pentru o buna calitate a vietii : vederea, auzul si masticatia iar pentru a le mentine sunt multe de facut.
2.
Prin urmare ce numim o buna imbatranire, o imbatranire activa ? Si
apoi o batranete buna este o batranete activa ?
Este o foarte buna intrebare. Avem tendinta de a pune sub palaria care se numeste imbatranire buna mai multe elemente. De fapt aceste tipuri diferite de imbatranire apartin unor discipline diferite. Imbatranirea in conditiile unei sanatati acceptabile si imbatranirea activa vin din domeniul biomedical. Healthy/Active aging inseamna sa imbatranesti fara boli, fara incapacitati. Inseamna sa intarzii varsta de aparitie a bolilor cronice degenerative, sa intarzii varsta dizabilitatilor. Odata cu cresterea sperantei de viata, vom vedea din ce in ce mai multe polimorbiditati cu sechele, deficiente, limitari. Trebuie procedat in asa fel incat o deficiente sa nu se traduca printr-o limitare iar o limitare sa nu se traduca printr-o incapacitate. Trebuie ca indivizii sa ramana independenti.
O
a doua notiune este Successful Aging
care provine din domeniul psihologiei si care insista asupra integrarii si
participarii sociale a indivizilor pentru ca a treia notiune, Productive Aging, sa insiste asupra
ideii ca persoanele care traiesc bine produc in continuare cate ceva pentru
societate. Asadar o buna imbatranire inseamna sa ai o stare de sanatate buna,
sa ramai independent si integrat social, sa ramai activ si sa continui sa
muncesti si sa te ingrijesti de proprii parinti care la randul lor trebuie sa
evite sa devina dependenti de copiii lor.
Momentul pensionarii nu mai este cu adevarat unul al retragerii. Nu mai vorbim despre varstnicii care calatoresc, care sunt mari consumatori si, drept consecinta, promotori ai economiei prin puterea lor de cumpararea. Intr-un moment de criza nu mai da bine. Astazi vorbim despre varstnici pentru a arata ca se ocupa de nepotii lor, ca aduc venituri proprii in bugetul familiei, ca se ocupa de proprii lor parinti. Iar celor foarte varstnici le spunem ca nu trebuie sa devina dependenti. Practic le interzicem sa se desprinda.
3.
Este Anul European al Imbatranirii Active si al Solidaritatii intre
Generatii. De ce credeti ca Uniunea Europeana a ales sa dedice acest an
imbatranirii si de ce tip de programe credeti ca am avea nevoie ?
Cred
ca Uniunea Europeana urmareste unul dintre principalele ei obiective dupa
Strategia de la Lisabona : sa pastreze si sa implice profesional din ce in
ce mai multe persoane trecute de 50 de ani. Se doreste cresterea fortei de
munca fara a se recurge la imigratie care ar putea sa nu fie acceptata de
populatie si sa genereze consolidarea Fortelor de Extrema Dreapta. In ceea ce ma priveste, cred ca
trebuie sa dezbatem problema raportului calitate/cantitate in ultimii ani ai
vietii, stiind ca nu avem deloc cifre demografice comparabile intre diferitele
tari europene.
Later edit: In cadrul proiectului dedicat Anului european al imbatranirii active si al solidaritatii intre generatii am mai publicat si
In cadrul acestui proiect, am avut ocazia să discut cu demograful Jean Marie Robine despre longevitate si sanatate. Jean Marie Robine este director de cercetare la INSERM si seful echipei de Demografie si Sanatate in cadrul Departamentului de Biostatistica al Universitatii Montpellier 1.
1. V-ati consacrat studiului longevitatii umane si relatiilor dintre
sanatate si longevitate. As vrea sa incep cu o intrebare interesanta la care se
face referire intr-un articol recent din presa internationala : cat timp
vrem sa traim ? David Ewing Duncan afirma in New York Times ca, in
conferintele pe care le tine in diferite locuri din lume, pune intotdeauna la
final aceasta intrebare iar raspunsurile sunt majoritatea in jurul varstei de
80 de ani, o minoritate sustine 120 de ani, procentajele restante 150 si
infinit. Asadar cat timp vrem sa traim ?
Daca puneti aceasta intrebare in Franta, intr-o societate multiculturala, aflata la intersectia mai multor culturi diferite, s-ar putea sa aveti mai multe raspunsuri : vreau sa traiesc mult cu exceptia situatiei in care nu mai sunt sanatos sau nu vreau sa devin centenar decat daca raman sanatos.
Principala
intrebare pe care se bazeaza cercetarile mele despre relatia dintre longevitate
si sanatate pune in taler cele doua aspecte : calitatea si cantitatea.
S-ar parea ca exista un plus pentru calitate.
Problema trebuie totusi dezbatuta public. Avem in Franta multe persoane varstnice si o calitate ridicata a ingrijirilor pe care le aducem persoanelor foarte varstnice, aflate intr-o stare degradata dar care supravietuiesc indelung fara ca sa avem o cultura japoneza. Chiar daca avem mijloacele de a minimiza degradarea fizica, ea exista si trebuie sa ne intrebam ce sens are si pana unde trebuie sa mearga demersul nostru. Dupa mine, exista trei lucruri esentiale pentru o buna calitate a vietii : vederea, auzul si masticatia iar pentru a le mentine sunt multe de facut.
Este o foarte buna intrebare. Avem tendinta de a pune sub palaria care se numeste imbatranire buna mai multe elemente. De fapt aceste tipuri diferite de imbatranire apartin unor discipline diferite. Imbatranirea in conditiile unei sanatati acceptabile si imbatranirea activa vin din domeniul biomedical. Healthy/Active aging inseamna sa imbatranesti fara boli, fara incapacitati. Inseamna sa intarzii varsta de aparitie a bolilor cronice degenerative, sa intarzii varsta dizabilitatilor. Odata cu cresterea sperantei de viata, vom vedea din ce in ce mai multe polimorbiditati cu sechele, deficiente, limitari. Trebuie procedat in asa fel incat o deficiente sa nu se traduca printr-o limitare iar o limitare sa nu se traduca printr-o incapacitate. Trebuie ca indivizii sa ramana independenti.
Cu
toate ca vorbim despre o batranete buna, recunoastem ca este un paradox sau un
oximoron. Recunoastem ca nu se poate trai bine insa traim intr-atat de mult
incat suntem nevoiti sa rezistam bine.
George
Meyer, un coleg american varstnic, era pornit contra uneia dintre aceste
notiuni subliniind ca uitam o latura morala. Ajunsi la varste inaintate, suntem
somati de catre societate sa ne comportam bine : sa nu ne imbolnavim, sa
ramanem independenti, sa adoptam comportamente corecte fara ca societatea sa
mentioneze vreodata ideea ca ne-am ocupat de treburile noastre, am muncit bine
si avem in sfarsit dreptul sa facem ce vrem cu timpul nostru.
Momentul pensionarii nu mai este cu adevarat unul al retragerii. Nu mai vorbim despre varstnicii care calatoresc, care sunt mari consumatori si, drept consecinta, promotori ai economiei prin puterea lor de cumpararea. Intr-un moment de criza nu mai da bine. Astazi vorbim despre varstnici pentru a arata ca se ocupa de nepotii lor, ca aduc venituri proprii in bugetul familiei, ca se ocupa de proprii lor parinti. Iar celor foarte varstnici le spunem ca nu trebuie sa devina dependenti. Practic le interzicem sa se desprinda.
Later edit: In cadrul proiectului dedicat Anului european al imbatranirii active si al solidaritatii intre generatii am mai publicat si
da, varstnicii sunt invitati peste tot sa munceasca. dramatic e ca, la pensiile pe care le au, ai nostri nu au incotro si tre' sa-si mai ia o slujba
RăspundețiȘtergereCe e drept stiu multa lume care continua sa munceasca dupa pensionare si nu neaparat din dragoste fata de profesie cat din necesitate. In plus nici nu stam asa bine la speranta de viata asa ca anii de pensie sunt putini
Ștergere