(In)Cultura cafelei

Disclamer: My name is Olivia and I am a coffee-o-holic.

Dintre toate cafelele lumii, cel mai mult imi place cum se prepara cafeaua in Italia. Poate ca nu va spun ce va asteptati. Poate ati fi vrut o comparatie intre cafelele pure, concentrate din Brazilia, Etiopia si Columbia. Intre boabele robusta si boabele arabica. Intre espresso, filtru si cafea turceasca.

Si in loc de asta va voi vorbi despre... cafeaua cu lapte. Da, sunt bautoare de cafea cu lapte fara zahar. Ador caffé latte asa cum l-am baut prima data la cafeneaua omonima de langa parcul Cismigiu. Apartinea unui italian si aveau cele mai bune cafele, ciocolata calda Eraclea si niste torturi delicioase produse in laboratorul propriu. Pe locul doi sau pe locul I seara se afla Latte Macchiato (un biberon cu lapte, cum il numeste afectuos Garance Doré). Iar vara Caffé freddo scecherato.

Acestea fiind spuse, stiu exact care sunt retetele, care sunt diferentele in cantitati de lapte intre expresso macchiato, cappuccino, caffé latte si latte macchiato. Si cumva imi variez comanda in functie de locul de unde comand mai degraba decat de gustul meu pentru ca sunt putini adevaratii barista din afara Italiei.

In Spania si Franta, spre exemplu, cafeaua cu lapte e departe de a avea gustul cel mai bun. Detest dozetele Nespresso si Senseo. De cele mai multe ori, Cappuccino ramane o optiune sigura in majoritatea localurilor (nu si plicul de la Nescafé).

Intr-o gara din Paris, pentru ca mai aveam vreo ora pana la plecarea trenului, am cerut politicos un cappuccino si un mar de la o tejghea care servea cafele si sandwichuri. Marul Granny Smith arata delicios.

Cafeaua avea insa deasupra o pojghita de zahar, ciocolata si cacao. Refuz cafeaua pentru ca nu e ceea ce am cerut. Vanzatoarea imi explica pe un ton artagos ca intotdeauna cappuccino are ciocolata. Ii explic la randul meu ca ceea ce poarta numele de cappuccino nu contine ciocolata, poate il confunda cu moccaccino.

- Sunteti sigura, nu? ma intreaba rastit.
- Absolut, ii spun enervata. Daca va vand un mar cu eticheta de para, asta nu inseamna ca devine para. Cappuccino in mod normal contine doar cafea, lapte si spuma de lapte. Iar dumneavoastra nu specificati alta compozitie pe lista de preturi.
- E bine ca sunteti sigura... insista cu tupeu.
- Sunt foarte sigura, conchid la randul meu.
Pana la urma mi-l schimba pentru un café au lait. Nici asta nu e cappuccino dar nu conteaza, e mai aproape de ceea ce vreau.

Pana la urma, vanzatoarea nu avea alta vina decat grosolania. Pentru ca deduc ca denumirea incorecta a cafelei apartinea lantului. M-am gandit unde trebuie sa reclami asa ceva. Eram obosita si furioasa asa ca n-am facut economie de mijloace pentru a obtine cafeaua dar am devenit brusc lenesa cand trebuia sa fac cercetari. Mi-am propus pur si simplu sa ii ocolesc data viitoare.

Pe de alta parte, daca traiesti intr-un magazin ce numeste cizmele pantofi si pantofii cizme, traiesti intr-o realitate paralela din care nimic nu te poate scoate decat curiozitatea personala. Si Google... daca nu cer prea mult.

Comentarii