Dan Perjovschi: "Ce fac eu e un fel de jazz"


Dan Perjovschi pregatind expozitia de la galeria
Sorry we're closed. Fotografie de pe contul FB
al artistului.
Am avut ocazia sa il intalnesc pe Dan Perjovschi la Bruxelles cu ocazia vernisajului de la galeria Sorry we're closed, un spatiu neconventional sub forma unui cub vitrina, aflat langa Palais de Justice in centrul capitalei europene. A doua zi am participat la inmanarea premiului Printesa Margriet al European Cultural Foundation artistilor Lia si Dan Perjovschi, precum si dirijorului Yoel Gamzou. Din cate mi-au spus organizatorii, eram singurul roman aflat acolo cu scopul de a reflecta evenimentul.

« Imi place sa imi atasez si caracteristica asta de european »


-         Nu sunteti pentru prima data la Bruxelles si ati expus in multe locuri din lume pana acum. Sorry we’re closed este un spatiu non conformist pentru ca ‘sunt intotdeauna inchisi’. In plus ne aflam in capitala Europei, un loc cosmopolit care era bilingv chiar inainte de aparitia institutiilor UE. Exista ceva din toate aceste elemente care va influenteaza in momentul in care va apucati de munca intr-un loc precum Bruxelles-ul ?

-          In mod normal, da. Daca as fi facut aici un proiect standard al meu, sigur ca da. Numai ca, asa cum spuneai, acest loc e special, aceasta galerie e o vitrina. Sigur, ea are o parte in spate care de obicei se acceseaza doar de catre colectionari dar pentru public exista doar vitrina. Asa ca, de data aceasta, nu am mai inventat nimic, am venit cu niste desene si doar le-am downloadat, cum ar veni. Ideea era a unei retrospective plate insa am folosit geamul ca un loc in care am regrupat desene din 1990 pana astazi, am selectat cateva din fiecare an. Este un fel de panorama a lumii din 1990 pana astazi, nu e numai despre Romania.  Sigur ca, la un moment dat, exista si trimiteri catre Belgia, spre exemplu.


-          La un moment dat, spuneati ca in calitate de artist aveti marele avantaj ca va puteti exprima rezerva fata de toata lumea. Sunteti un eurosceptic sau un eurooptimist sau ceva din amandoua ?


-          Eu sunt un eurooptimist. Pot sa fiu critic si fata de capitalism si fata de comunism pentru ca vin dintr-una si traiesc in alta. Sigur ca orice constructie de tipul acesta enorm politic este criticabila, orice exces al ei este criticabil, orice fantezie de a face regula din orice, sa se stampileze fiecare planta de musetel, nu se termina bine. Inclusiv comunistii aveau obsesia asta. Nimeni nu iti garanteaza realitatea dar nici nu te lasa sa o faci singur. Sunt puncte chestionabile dar, cu toate aceste probleme, eu prefer sa traiesc intr-o constructie politica ce imi garanteaza drepturile omului. Imi garanteaza drepturile. Am sansa sa imi bat tara cu Europa. Bineinteles ca vreau sa fiu in Europa. Am cunoscut ce inseamna sa nu pot pleca din tara, sa nu am carti, sa nu am filme, sa nu pot avea acces. Pentru mine ca artist este esentiala constructia asta. Pentru altii, poate nu. Europa nu inseamna numai reguli, inseamna cultura, inseamna niste valori la care te atasezi, inseamna sa impartasesti diverse culturi, e senzational. Ca sa nu mai spun ca traim deja intr-o lume globalizata: sora mea traieste in Spania, nepoata mea traieste in Canada. Iar eu nu ma consider neaparat un artist roman, eu sunt un artist. Ca intamplator vin de acolo si ceva din umorul meu vine din zona aia, da. Insa imi place sa imi atasez si caracteristica asta de european.


« Eu restaurez o intelegere primordiala a desenului »


-          Stiu ca dvs creati din copilarie, de la sapte ani, si spuneti, de multe ori, ca desenati asa cum vorbiti. Totusi banuiesc ca lucrarile presupun multa documentare si o anumita capacitate de sinteza.  Intelegem cat dureaza sa asterneti pe perete, dar cat dureaza propriu-zis procesul, incubatorul ?


-          Geamul acesta l-am facut in 4 ore. Executia este intr-adevar foarte rapida si asa o si gandesc: linia sa fie continua, expresia ei sa incorporeze viteza, sa vezi ca e un fel de performance. Daca nu ma vezi desenand, sa ai totusi senzatia asta. Pregatirea e lunga. Atunci cand fac un proiect sa spunem ca am nevoie de o saptamana – doua sau chiar trei pe locul respectiv ca sa gasesc noi idei. Dar eu tot timpul, in toti anii astia, redesenez desene. Sunt unele pe care le-am facut de 30 de ori pe 30 de ziduri din lumea asta ca sa ajung la o forma buna pe care nu o mai schimb. E un proces foarte lung.

-          Pentru un proiect de anvergura aveti niste schite ?



Am avut un noroc chior: am gasit o strategie care imi permite sa gresesc, sa nu ma concentrez, sa nu ma inchid in niste reguli. Eu nu stiu ce voi desena. Pe mine ma invita niste curatori care nu stiu nici ei ce voi desena eu. Ma duc acolo, am o libertate totala, fac ce vreau. Dupa ce incep sa desenez, incep sa ma gandesc ce fac. Primele desene pe pereti sunt grele. Apoi totul se leaga. E o responsabilitate. Eu nu stiu ce pun in stanga, ce pun in dreapta. La un moment dat dupa ce lucrez si lucrez incep sa ma gandesc ca poate ar fi bine sa mai pun si ceva despre nu stiu ce subiect, de exemplu despre incalzire globala. Mai mult pe subiect decat pe forma. Nu am o structura, e un fel de jazz ce fac eu.

« Ca sa inteleg un subiect trebuie sa il desenez »


-          A inceput sa va placa de-a lungul timpului sa adaugati tonuri controversate in acest jazz ?

-          Intentia mea principala nu e sa fac scandal. Eu restaurez o intelegere primordiala a desenului. Desenul pentru mine nu e o tehnica de arta, e un fel de a intelege. In primul rand, acesta este unul dintre limbajele de baza ale omenirii. Apoi uitati-va la copiii mici, ei toti deseneaza aproape instinctiv. E un fel de limbaj care vine cu noi si pe care il pierdem prin educatie.
Am avut la inceput un anumit fel de expresie, am facut apoi o educatie estetica, am pierdut expresia aceea si apoi a trebuit sa muncesc sa o recastig. Ceva se intampla la un anumit moment si pierdem acest limbaj. Limbajul copilului nu e de a reprezenta lumea. El intelege desenul. Intelege: mama, tata. Oamenii din pesteri faceau acelasi lucru: inainte de a vana un animal il desenau. Asta fac  si eu: ca sa inteleg un subiect trebuie sa il desenez. Cand il transfer pe perete, poate il inteleg si ceilalti. Lumea se recunoaste in desenele de pe perete dar numai in cele in care este pregatita cultural sa se recunoasca. 
Sigur ca unele sunt controversate. Spre exemplu, aici pe vitrina scrie Les fleurs du mali. Asta poate sa ofenseze trupele franceze din Mali sau pe domnul Hollande care le-a trimis acolo. Ideea este ca, oricum a-i lua-o, acest tip de interventie este controversat. Ma pot uita la niste subiecte cu o versiune diferita decat a politicianului sau sociologului sau istoricului. Cred ca si eu contribui la intelegerea fenomenului. Chiar am umor, chiar sunt inteligent si chiar am reusit sa introduc in marile muzee ale lumii un tip de desen care era doar pe strada. Ca sa intre in muzee, marii artisti de grafitti din New York erau nevoiti sa lucreze pe panza si abia apoi intrau in muzeu. Eu am facut desenul direct in muzeu si mi se ofera spatii peste tot ca sa fac acest lucru. Am revolutionat felul in care se creeaza, nu sunt eu singurul  dar sunt unul dintre aceia. Am lucrat pentru asta si nu e usor. Nu e usor sa te uiti cum ti se sterg lucrarile, sa stii ca 80% din ce desenezi se sterge. Sa ii vad eu pe marii artisti ai lumii cum isi scriu cartea si li se sterg randurile... Ar rezista psihic? Sa vedem.


-          De cele mai multe ori percepem in desenele dumneavoastra o idee care se refera la umanitate, la societate, lucruri care se refera la grup. Va inspira vreodata individul in sine, individul X sau Y ?


-          De multe ori in desenele astea sunt eu. Mie mi se intampla lucruri. S-ar putea sa fii si tu: daca citesc un text de la tine si mi se pare interesant, eu il interpretez prin imagine. Nu mai sunt eu acolo, e altcineva care a avut un statement ce mi se pare interesant. Eu de la individ plec, de la practica plec, nu de la teorie. Am invatat facand mai ales acum cu feedbackul asta enorm care inseamna facebook: tot timpul am un feedback intens, ce place si ce nu, ce se intelege si ce nu, ce se interpreteaza gresit si ce nu. In functie de asta ma pot pozitiona ca un gps.

« Cultivam diferenta si asta ne hraneste »


-          In functie de ce alegeti expozitiile in care lucrati alaturi de Lia Perjovschi ? Este doar o chestiune de spatiu si invitatie sau este vorba si despre ce teme va inspira pe amandoi ?

-          Lia citeste carti si eu citesc ziare. Eu lucrez cu superficialitatea momentului, ea lucreaza cu niste profunzimi mai mari. Incercam sa imperechem aceste lucruri. Se intampla sa fim invitati impreuna – de exemplu vom merge anul acesta la Bienala de la Salonic, altadata este invitata numai ea sau numai eu si spunem « uite, as vrea sa fac un proiect cu… » Se accepta sau nu, uneori sunt negocieri. Sa stii ca atunci cand lucram impreuna nu e ceva usor.  Ne batem pe spatiu, nu ne intelegem. Demersurile noastre sunt paralele iar noi incercam sa le impletim in timp cumva. Nu e simplu. Desenul meu e foarte distructiv, coroziv pentru alti artisti pentru ca e funny, lumea rade, cumva modifica aparenta. Lia este foarte serioasa, ea nu lucreaza cu umor, ci cu cunostinte, cu knowledge. Asa se cheama « knowledge museum ». Ea spune « knowledge museum » si eu spun « other stories ». Sigur ca pana la urma, pentru ca suntem oameni inteligenti si suntem de atata vreme impreuna, gasim tonurile.

-          Am citit la un moment dat un interviu interesant al cuplului de artisti Annette Messager- Christian Boltanski, un cuplu care isi separa extrem de radical vietile creative…

-          Au si numele separat. Cum e la noi ? Noi am luat acum un premiu « Perjovschi & Perjovschi ». Gandeste-te cum e sa selectezi intr-o bienala doi tipi cu acelasi nume. In general ma selecteaza pe mine sau aleg imaginea mea care este mai de impact si asta este lupta Liei... ca sa fie selectionata, recunoscuta si ea. De multe ori reusim dar, din pacate, nu tot timpul. Insa aceasta lupta face parte din proces.

-          Acasa se conciliaza partile, se atenueaza lupta ?

-          Nu. Eu locuiesc in Arhiva Liei, intelegi ? E o negociere permanenta. Ea se duce foarte misto de multe ori dar sunt si momente dure. Nu credem total in aceleasi lucruri chiar daca impartim foarte multe: ne-am nascut in acelasi oras, am facut acelasi liceu de arta, amandoua familiile noastre traiesc in acelasi loc, avem experienta comunismului dar si pe cea a unei institutii academice de arta din Romania. Am impartit foarte multe lucruri dar avem si multe lucruri care ne despart si cultivam diferenta asta. Altfel ce mai poti sa mai spui dupa 30 de ani ? Cultivam diferenta si asta ne hraneste…

« Daca vor pune botul, o vor lua in bot »


-          Inevitabil, ajungem sa vorbim despre ICR. Ati fost unul dintre artistii care s-au pronuntat clar impotriva conducerii lui Andrei Marga…

-           Maine, Lia si cu mine luam un premiu in valoare de 25000 euro din partea European Cultural Foundation (ECF) si a printesei Margriet a Olandei. Vor fi acolo 300 de invitati, trei printese, cativa membri ai institutiilor europene. ICR nu va fi acolo, le-am transmis mesajul ca nu vor fi bine veniti. Cei de la ICR Bruxelles nu m-au aparat, nu i-au spus « Domnule Marga, nu este adevarat, familia Perjovschi nu s-a infruptat din resurse ci a facut lucruri extraordinare ». Luna viitoare vin la festivalul de performance de la Wiels. ICR nu este invitat. Vom fi prezenti la Bienala de la Salonic, la Muzeul de Arta Moderna din Krakovia, ICR-ul va fi out. De multe ori, noi am dus ICR in muzee, ocazie cu care am creat legaturi posibile pentru alti artisti romani. Maine aceasta institutie va fi absenta pentru ca nu a contribuit cu nimic, ba chiar ne-a si insultat.

-          In conditiile in care exista un fel de campanie de discreditare a unei parti din artistii contemporani romani din partea dlui Marga, exista vreo cale prin care vocea artistilor se poate face auzita la nivelul publicului ?

Eu am fost insultat si, chiar cand ma pregateam sa raspund, am primit acest premiu de la ECF. N-a mai fost nevoie sa raspund. Voi face in continuare tot ce este posibil sa critic aceasta institutie ca sa fie rezonabila, sa sprijin pozitiile artistice care vor fi neglijate de aceasta institutie. Insa mai departe este treaba politicienilor din Romania si a scenei culturale. Daca vor pune botul, o vor lua in bot.

Comentarii