Clisee de octombrie

Foto de aici
On the road again... si pentru ca sunt singura am mult timp sa ii observ pe altii... :))

M-a frapat de multe ori faptul ca, in realitate, cliseele sunt cat se poate de adevarate. Am tinut mai mereu lumea mea la distanta de clisee, le-am refuzat existenta si accesul dar asta nu le face inexistente.

Ma amuza sa vad barbatii intre doua varste flirtand cu chelnaritele, asistente divinizand barbati medici, medici casatoriti in cele din urma cu o asistenta si, daca vreti sa trecem la chestii bazale, barbati rasfoind cu privirea vitrinele din Red light district asa cum rasfoim noi cateodata catalogul Jimmy Choo :))) Daca vreti e mai rau de atat: fiecare caz luat in particular poate parea o exceptie, odata ce intri in mijlocul povestii persoanele au intotdeauna 'circumstante atenuante' pentru a reproduce o poveste de mult cunoscuta.

In aceeasi masura, ma surprinde cat de reprezentative sunt fizionomia si alura pentru locul din care provenim. Congresul European de Cancer a beneficiat de prezenta a 18000 participanti (n-am gresit cu un zero). Asa ca in pauzele in care ma plictiseam si nu reuseam sa ma conectez la internet ca sa mai 'transmit live', am inventat un joculetz: trebuia sa ghicesc tara dupa figura si atitudine. N-am tinut scorul dar as spune ca in 85% din cazuri mi-a iesit.

Barbatii balcanici ii vezi de la o posta cu burticile lor scoase la inaintare si cu barbia bine infundata in piept, si asta chiar daca nu sunt grasi. In plus, sunt incruntati si un pic smecheri, dar niste smecheri asa mai de provincie, nu stiu cum sa explic mai bine de atat. Femeile balcanice le ghicesti un pic mai greu. Sunt poate dragute la fata dar nu isi controleaza mimica si au mereu o cuta adanca intre sprancene. Uneori le mai recunosti dupa inadecvarea tinutei (satin negru, transparente, sclipici), dupa pantofii prosti si dupa ciorapii sclipiciosi (imi pare rau, stim cu totii cat e salariul de medic in Serbia, Bulgaria, Romania etc).

Italienii poarta uneori culori pastelate si au mereu o alura de fante gelat :) Spaniolii poarta frecvent pantofi cu ciucurasi :), sunt mai pitici, mai creoli dar au fizionomii prietenoase, cu care ai sta de vorba ca si cand ar fi un profesor din liceu. Femeile spaniole sunt adesea crete si au vocea mai joasa si mai ragusita decat cele din alte tari.

Stau foarte prost la capitolul nordici si nordice. Nu disting intre diferitele tari. Cateodata le  deosebesc pe suedeze dar numai atunci cand sunt asa cum scrie la carte: inalte, blonde, cu parul lung si fete curate.

Sa va mai spun? In timp ce toata lumea astepta culoarea verde a semaforului si respecta biciclistii, esticii erau intotdeauna deranjati de aparitia acestora (adica a biciclistilor) pe benzile special destinate lor si nu se dadeau la o parte cu obstinatie. Iar pe strazile mici, medicii din Orientul Apropiat traversau printre masini intrerupand circulatia si facand semne nervoase din maini in caz ca erau claxonati.

Ati vazut cate clisee am reusit sa observ si sa debitez in trei-patru paragrafe? Ideea cea mai surpinzatoare e ca la copiii familiilor emigrate deja de o generatie se vad mai mult trasaturile specifice tarii in care locuiesc decat cele ale tarii de provenienta, careia ii mostenesc totusi genele. Si am o posibila explicatie (doua?): educatia si asimilatia.

Ce parere aveti? Sunteti de acord cu stereotipiile aste (la nivel statistic, nu exceptii posibile)? Ce alte observatii aveti?



Comentarii