American vs European

Dupa doua zile de curs intensiv pe teme de chimioterapie si terapii tintite, am meditat indelung la modul de a scrie si a transmite idei american fata de cel european.

M-am trezit povestindu-le colegilor de curs despre Atul GawandeSiddhartha Mukherjee si Malcolm Gladwell pe care niciunul dintre ei nu ii citise. Si am reflectat in fata recomandarii mele: cartile lor deopotriva lucide, structurate si pline de informatii le pot parea uneori europenilor lejere.

Strict teoretic, din ceea ce am aflat pregatind TOEFL si DALF, conceptia despre cum trebuie sa scrii este total diferita. In timp ce americanii apreciaza structura caz concret - generalizare - argumente pro si contra - concluzie, francezii repeta la nesfarsit reteta teza-antiteza-sinteza, introducand cazul concret doar undeva printre randuri dupa ce teza a fost enuntata. Cele doua principii se regasesc perfect in cartile stiintifice sau de filosofie a stiintei.

Modul de redactare american este simplu, curat, uneori comercial, bazat pe problem-solving (pleaca de la premiza ca daca te afli in fata unei carti este pentru a rezolva o problema/raspunde la o intrebare). Literatura de acelasi tip europeana este mai plina de efecte stilistice si de preocupari pentru ornamentarea formei si ingreunarea scheletului. Totodata, poate intra mai in profunzime in dezbatere, identificand mai multe posibile obstacole. Exemplele americane sunt adeseori statistice in timp ce cartile europene se pot apleca si analiza cazul particular. Cartile americane spun o poveste, cele europene teoretizeaza si polemizeaza masiv. Cele americane ajung la o concluzie clar enuntata, cele europene ating o concluzie arborescenta.

Desigur ca si in randurile de mai sus sunt multe simplificari... Cred insa ca avem nevoie de ambele abordari. Modelul american mi se pare mai formator, cel putin pentru "entry level" in timp ce modelul european mi se pare potrivit pentru etapa a IIa, cea a conexiunilor si a dezvoltarii secundare a unei capacitati deja achizitionate. Cateodata insa un strop de interes pentru tabara "adversa" e bine venit, cel putin in cazul prezentarilor. O prezentare "vinde" idei asa ca trebuie sa aiba in ea un gram convingator de atractivitate.

For fun, some extra reading...

Comentarii