Lecturi de duminica- Francesco Carrozzini

Franca Sozzani, mama regizorului Francesco Carrozzini
In decembrie anul trecut a murit Franca Sozzani, redactor sef la Vogue Italia, un spirit vizionar care a lansat multi dintre marii fotografi de moda de astazi. Franca avea cancer pulmonar in stadiu avansat si participase sub asistenta respiratorie la Saptamana Modei de la Paris, la prezentarea colectiei Haute Couture de la Chanel si la multe alte evenimente, mai mereu renuntand la asistenta respiratorie chiar inainte de a iesi sub reflectoare.

La bienala de la Venezia anul trecut, fiul ei,  Francesco Carrozzini, regizor, lansase un film dedicat mamei lui "Franca: Haos si creatie" in care si-a 'permis' sa puna multa intrebari pe care altfel n-ar fi indraznit sa le puna, unele dintre ele legate chiar de relatia cu tatal lui. Dupa ce a divortat la 3 luni de la casatorie de sotul ei atat de "potrivit pe hartie", Franca a ramas insarcinata cu un barbat casatorit de care s-a despartit dupa  nasterea baiatului lor.

Vogue Italia a publicat in numarul de septembrie al acestui an un interviu emotionant cu Francesco Carrozzini care evoca iarasi memoria mamei lui. Intrebarile sunt destul de intime iar raspunsurile reprezinta un acces tainic in interiorul unei personalitati deopotriva puternica si fragila.
Franca Sozzani si fiul ei, Francesco Carrozzini

"Franca nu a fost atat o jurnalista de moda cat o ganditoare care a rescris regulile jocului, a aratat ce inseamna sa gandesti si sa le regandesti, si nu numai celor din business-ul ei ci si din alte lumi - muzica, cinema, stiri - pe care a stiut sa le contamineze. A inventat tot, a indraznit, chiar cu pretul de a-si risca functia."

"Cand eram mic, voiam sa am o mama normala care sa ma plimbe prin parc. Astazi nu pot sa imi imaginez o mama diferita de ea. Ea poate ca nu a fost cu mine prin parcuri sau la examenul de capacitate dar cand se intorcea acasa la ora zece ma ajuta sa traduc din greaca. Era acolo cand si cum trebuia."

"Un prieten m-a avertizat inainte de moartea ei ca 'una este sa o vezi bolnava, chiar si cu un respirator, si alta e cand s-a dus'. Asa e: trecerea e un soc care e legat nu numai de parintii tai ci si de moarte in general - daca moare cel/cea care te-a adus pe lume, atunci e adevarat ca vei muri si tu. Dar faptul ca am stiut cu mult dinainte, ca am petrecut atatea luni impreuna, ca am putut aplana definitiv orice discordie, ca i-am putut demonstra facand acest film cat de mult o iubesc, ca am vazut cat de mult ma iubea ea permitandu-mi sa-l fac, toate astea mi-au dat posibilitatea sa ma pregatesc in atatea feluri."

"De la Franca, cel mai mult imi lipseste confruntarea: ea este singura persoana care imi spunea mereu adevarul. Si-apoi era singura care, indiferent ce parere avea despre actiunile mele, ma iubea neconditionat. Daca imi tradez logodnica, ea ma va parasi. Un parinte, mai ales o mama, te va iubi mereu si foarte puternic, si lucrul acesta nu-l voi mai avea de-acum inainte".


Comentarii