Pe Vlad Stroescu il cunoasteti probabil de pe blogul sau personal Dulce Mahala sau de pe cel profesional, pe Medlive, unde scrie in calitate de medic psihiatru. Indiferent unde il cititi, regasiti pasiunea pentru muzica, fotografie, politete, biciclete si eruditie. Dar ceea ce mie personal imi place foarte mult este modul firesc in care stie sa vorbeasca despre problemele cele mai complexe asa cum numai cineva care a gasit echilibrul intre cunoastere si propria persoana poate sa o faca.
Pentru Proiectul Jocul Orb, Vlad Stroescu a acceptat sa raspunda catorva intrebari despre identitate:
1. Ce este identitatea unei persoane? Care ar fi diferenta
intre identitate si sine?
Sinele e un concept foarte vast, care cuprinde numeroase
straturi ontogenetice si filogenetice. Identitatea e legată de psyche, adică de
conștiința de sine, un fenomen situat în straturile „superioare” ale sinelui.
După Daniel Denett, sinele este atât de heterogen și contradictoriu, încât îl
aseamănă unui „pandemonium”, în care conștiința este singurul element de
unitate, sau care dă cel puțin iluzia de unitate. Un computer ar putea avea un
sine, dar nu are o identitate. Identitatea este însă mai mult decât simpla
intuiție că exiști și ești unic, identitatea este cea care dă semnificație
întregii lumi. Un computer ar putea să te învingă într-o partidă de șah, însă
asta nu înseamnă că acel computer are o înțelegere reală a jocului de șah.
Clasificarea și abstractizarea, care sunt fundamentele raționării la Homo
sapiens, au pornit probabil de la împărțirea lumii în sine și non-sine, adică
de la identitate.
2. Identitatea sufera o transformare permanenta sau, odata
formata, oscileaza foarte putin in jurul unei situatii fixe?
Conștiința este cel mai fluid strat ale sinelui. Orice
schimbare care nu e doar entropică, nu e deteriorare, începe de aici. Pe de
altă parte, identitatea este baza conștiinței, așa că măcar ea trebuie să aibă
o oarecare stabilitate. De obicei, când identitatea fluctuează, nu e de bine,
chiar dacă se poate întâmpla oricui. Există persoane care își petrec întreaga
viață punându-și sinele sub semnul întrebării, și pentru care niciun sens nu
este sigur, cum se întâmplă în tulburarea bordeline a personalității. Oricum,
personalitatea unui om are în ansamblu o mult mai mare inerție decât
identitatea.
3. Putem vorbi despre mai multe identitati la acelasi individ?
Tine de normal sau patologic? Poate cineva avea identitati diferite in contexte
diferite?
Depinde de unde privim individul. Din afară, identitatea
noastră variază în funcție de mediul social, indiferent de cine suntem în
intimitatea noastră. Marx credea că alienarea apare doar în capitalism, însă
orice societate este alienantă într-o oarecare măsură, pentru că rolul nostru
în societate, adică identitatea noastră socială, nu este alegerea noastră decât
cel mult parțial. Însă din punctul central de vedere, al conștiinței,
identitatea este una singură, practic prin definiție. Vedem prin filme „personalități
multiple”, dar o asemenea tulburare, dacă există, este foarte rară. Mult mai
des ne întâlnim cu fragmentări ale identității, așa cum se întâmplă în
psihozele delirante, în „sindromul de automatism mental” din schizofrenie, când
pierzi dreptul de proprietate asupra propriilor gânduri și percepții, trăind
convingerea că ele aparțin unei conșțiințe exterioare și, adesea, malevolente.
4. Scoala psihanalista prefera testele de personalitate
proiective. In viata cotidiana, putem descrie fidel identitatea cuiva pe baza
produselor sale de creatie (ex. scris)si a alegerilor sale?
Orice creație, să-i zicem artistică, are întotdeauna un
dublu efect: unul revelator, și unul contrar, de ascundere. O operă de artă
poate aduce informații prețioase despre autor, chiar unele pe care nu ai cum să
le afli altfel, însă este în același timp un paravan între tine și autor. Mai
mult, o creație care reflectă fidel personalitatea autorului, și nimic mai
mult, nu poate fi decât o creație modestă. Nu ne place Bach pentru că muzica
lui ne arată cum era el, ci pentru universalitatea muzicii lui. La fel și
Shakespeare. Îmi imaginez că testele proiective nu funcționează în cazul
marilor artiști. Mai mult la oamenii obișnuiți, probabil, a căror personalitate
se reflectă în alegeri și creații. Însă și oamenii obișnuiți sunt uneori
capabili de transcendență, și dacă există o poartă de evadare din închisoarea propriului sine, atunci ea trece
prin conștiință, și deci prin identitate.
mi-au placut raspunsurile, in special la ultima intrebare
RăspundețiȘtergerefoarte plastic
Da, si mie, in plus distinctia intre sine-constiinta-identitate
RăspundețiȘtergere