Pentru un scurt aller-retour de 24 h, am ajuns la Paris, in
timpul Fashion week, cu probleme profesionale. Cam intotdeauna cand e posibil
incerc sa fac ceva si pentru mine, oricat de scurt ar fi momentul in care am
acest ragaz.
De aceasta dat, pe lista a fost expozitia casei Dior de la
Muzeul de Arte Decorative. Probabil ca timingul nu a fost bine calculat
(pierdusem din vedere Fashion weekul) si nu prea a fost in masura sa ma
linisteasca : ma temeam ca va fi mai degraba un timp de frivolitate decat
o experienta apropiata de cea a expozitiilor de arta. Biletul online (si va
recomand sa faceti asta de cate ori vreti sa vedeti o expozitie intr-un oras
precum Parisul) mi-a permis sa trec repede pe langa coada de vreo 200 de metri
de wannabe ai modei cu posete Chanel inchiriate si amici cu tunsori de hipster.
In grupul celor care au bypassat coada eram, in schimb,
alaturi de tot felul de doamne pariziene de 60-70 de ani cu tinute vintage
amintind de colectiile YSL din anii 80 si dand impresia (vizuala, nu olfactiva)
ca poarta parfumuri vechi precum Arpège… Un pic mai departe un grup de 3 tinere
doamne de 30-40 de ani imbracate in Valentino, Chanel si … Dior, vorbind franceza cu accent strain, pareau sotii de magnati rusi sau ucrainieni. Aproape ca m-am simtit neadaptata cu
aerul meu office-sport (ca sa pot merge mult pe jos) J
Si-apoi, desi era cald si inghesuiala, m-am pierdut in
universul Dior.
Am uitat total de ideea de
plasare de produs, de presiunea la consumerism la care suntem supusi aproape
constant pentru ca expozitia este aproape o adevarata incursiune in arte
decorative in care regulile jocului sunt dictate de structura arhitecturala, de
vastele surse de inspiratie, de procesualitatea creatiei (cum transformi
dragostea pentru flori intr-o rochie, spre exemplu, sau sculpturile africane
intr-o palarie). Rochiile de la Dior aproape ca nu sunt despre moda : oricare dintre ele, fie create de dl Dior insusi, fie de Yves Saint
Laurent, Marc Rohan, Gianfranco Ferre, Galliano, Raf Simons sau, chiar, Maria
Grazia Chiuri pot fi purtate si astazi cu acelasi succes. Creatiile din expozitie
sunt despre imaginatie, artizanat, savoir-faire si poate chiar genialitate.
Este atata minutiozitate, detaliu, constructie incat le poti admira cu acelasi
extaz precum un muzeu de Frank O Gehry sau o sculptura de Giacometti. Si dintre toti, in afara de dl Dior,
am avut inca o data senzatia clara ca John Galliano este genial. Nenumarate
creatii ale lui erau recogniscibile de la departare, chiar si atunci cand, la rochia vecina, iti
venea sa eziti intre Rohan si Ferre, spre exemplu.
Scriam despre consumerism :
senzatia la finalul expozitiei a fost exact opusul pulsiunii de a cumpara haine
multe, «la moda ». Am ramas mai degraba cu ideea ca vestmantul poate fi
ceva peren si desavarsit. Sa nu uitam ca ne aflam in salile Muzeului de Arte
Decorative (la care ma voi intoarce) si unde din loc in loc sunt tablouri cu
interioare si vestminte ale epocilor trecute.
Si-acum sa va povestesc si ceva
ca un insight din atmosfera casei Dior in jurul Mariei Grazia Chiuri care nu
cred ca va rezista o mie de ani la conducerea casei, desi initial o asteptam cu
mult interes.
La o masa stateau doua couturières ale casei Dior : una
mai tanara si mai zambitoare si una mai experimentata si cu un aer ceva mai
snob. Doamna mai tanara se facea ca lucreaza o broderie (era rolul ei) in timp
cea de-a doua, oarecum revoltata ca trebuie sa petreaca timp in expozitie in
loc sa isi faca meseria, nu poza mai deloc. Figura ei imi aminteste de filmul
de la sosirea Mariei Grazia Chiuri despre femeile couturières la Dior. Cineva
intreaba :
-Faceti broderia rochiei din spatele
dvs ? (o
broderie foarte fina,argintie, lucrata pe un fel de voal nude)
In timp ce tanara zambeste timid
dand sa inteleaga ca da, doamna experimentata spune ferm:
- - Oh, nu,
doar ne prefacem
Tanara zambeste jenata de atata
franchete.
Persoana intreaba :
- - Cred ca va
ia mult timp in realitate sa faceti un exemplar din acesta.
Doamna couturière laconica:
- - Da, un
timp monumental.
Persoana incearca din nou :
- - E o rochie
din ultima colectie ?
Doamna experimentata raspunde
iarasi la fel de aferat :
- - Da, este o
rochie din colectia doamnei Chiuri. Dar nu e intru totul modelul ei. A preluat
un model al dlui Dior si a schimbat un pic, nu stiu, a adaugat niste pliseuri.
Vedeti dvs, monsieur Dior nu se demodeaza niciodata…
Cred ca se intelege usor care
este viziunea angajatilor vechi asupra autenticitatii si originalitatii Mariei
Grazia Chiuri. Doua sali mai incolo, printre alte rochii, se afla si rochia
dlui Dior cu aceeasi culoare nude a tulle-ului, aceeasi broderie fina argintie
si doar pliseurile din poveste absente. N-a spus nimeni ca e usor sa intri in
Pantheon…
Harrah's Kansas City Casino & Hotel - Mandara's
RăspundețiȘtergereHarrah's Kansas City Casino & Hotel Kansas City 태백 출장마사지 Casino & Hotel is 김제 출장샵 one of the oldest 경주 출장마사지 hotels in Kansas City 하남 출장안마 and one of the only casino hotels in North Kansas 포항 출장안마 City