Cand m-am inscris la diploma de competenta in tratamentul carcinozelor peritoneale, acum 2 ani, am aflat ca voi fi colega de cursuri cu prof. M. Profesorul M este seful comisiei frantuzesti de acordare a diplomelor de profesor universitar, este sef de serviciu la Lille, autorul nenumaratelor studii internationale in patologia care il pasioneaza, un fel de leader international in subdomeniul sau si un leader frantuzesc in formare chirurgicala.
Ei, profesorul asta a coborit din sferele sale inalte si a venit la cursuri de dimineata pana seara, timp de 4 saptamani distribuite in 2 ani, a notat, a pus intrebari si a mancat la pranz impreuna cu ceilalti - medici francezi, romani, tunisieni, brazilieni, localnici sau emigranti, cu titlu de medic primar sau tanar specialist (chef de clinique) fara sa aiba aerul ca este cine este. Da, profesorul M ar fi putut sa faca "homeschooling", sa sune un prieten pentru diploma sau, pur si simplu, sa demareze programul de carcinoza in institutia sa cu autoritatea pe care i-o confera toate celelalte titluri si expertize.
Dar nu... El a preferat sa fie acolo, la scoala, si sa asculte oratorii explicand diverse tematici legate de carcinoza ca sa parcurga totul de la A la Z, sa construiasca temeinic inainte de a-si pune amprenta pe arhitectura stiintifica a domeniului acesta.
Importanta invatatului temeinic le scapa, cel mai adesea, celor care nu au parcurs etapa asta in nicio meserie. Exista o carte foarte relevanta in zona asta - The Outliers de Malcolm Gladwell care explica regula celor 10 000 de ore de zbor. Ca sa faci ceva bine ai nevoie sa muncesti, sa acumulezi macar 10 000 de ore in domeniul respectiv.
Scoala este conceputa ca sa ajute la drumul asta construind cunostintele temeinic, in ordinea corecta, precum o cladire. Nu spun ca 'scoala romaneasca de astazi' este extraordinara. Din putinele mele informatii, din pacate, nu pare asa. Sustin insa ca 'scoala' ca organizatie este o structura de neocolit. Nu spun ca, in Franta sau in Romania, ai aceeasi evolutie indiferent de scoala in care esti alocat. Nu, si aici, si acolo, trebuie sa faci tot ce poti sa trimiti copilul la cea mai buna optiune din zona, trebuie sa alegi ceva care sa convina, mai ales daca ai ambitii mai mari pentru copilul tau.
Optiunile sunt astazi numeroase - la stat sau la privat. Spun asta si va trimit numaidecat, spre exemplificare, la scolile Montessori. Nu cunosc pe nimeni care sa fi facut robotica inainte de a invata matematici superioare si care sa fi scris scenarii inainte de a invata sa citeasca. Asa cum nu stiu nicio casa a carei constructie sa fi inceput de la acoperis.
Da, poti sa desenezi intai acoperisul ca sa iti iei avant... Si poti sa faci probleme cu roboti ca sa aplici legile geometriei sau fizicii. Poti sa imparti in propozitii frazele din scenarii sau poti sa iti imaginezi, la compunere, ca scrii scheletul unui film. Jocul e binevenit, cultura e mereu invitata de onoare in orice sistem educational care se respecta, hobby-urile sunt pretioase. Si da, au existat regi si regine care au facut homeschooling. Majoritatea din zilele noastre a sfarsit totusi intr-un sistem bine pus la punct (alegeti ce vreti: regele Mihai a facut liceul Sava, William si Harry au CV-uri consultabile online). Iar dintre cei care au realizat ceva, majoritatea au demarat sistematic cu o educatie formala chiar daca intr-un punct ulterior au abdicat de la ea.
E greu sa explici temeinicia intr-un post de cateva paragrafe. Si nici nu as fi incercat daca nu as fi adulmecat inca o moda la orizont: scoaterea de la scoala a sute de copii "prea destepti" pentru ea. Fragmentarea sutelor de destine dandu-le sanse mai mari la analfabetism, narcisism, diletantism si egolatrie (pentru ca, nu-i asa, in homeschooling nu traiesti in grupul social numit clasa cu toate provocarile lui)...
Ei, profesorul asta a coborit din sferele sale inalte si a venit la cursuri de dimineata pana seara, timp de 4 saptamani distribuite in 2 ani, a notat, a pus intrebari si a mancat la pranz impreuna cu ceilalti - medici francezi, romani, tunisieni, brazilieni, localnici sau emigranti, cu titlu de medic primar sau tanar specialist (chef de clinique) fara sa aiba aerul ca este cine este. Da, profesorul M ar fi putut sa faca "homeschooling", sa sune un prieten pentru diploma sau, pur si simplu, sa demareze programul de carcinoza in institutia sa cu autoritatea pe care i-o confera toate celelalte titluri si expertize.
Dar nu... El a preferat sa fie acolo, la scoala, si sa asculte oratorii explicand diverse tematici legate de carcinoza ca sa parcurga totul de la A la Z, sa construiasca temeinic inainte de a-si pune amprenta pe arhitectura stiintifica a domeniului acesta.
Importanta invatatului temeinic le scapa, cel mai adesea, celor care nu au parcurs etapa asta in nicio meserie. Exista o carte foarte relevanta in zona asta - The Outliers de Malcolm Gladwell care explica regula celor 10 000 de ore de zbor. Ca sa faci ceva bine ai nevoie sa muncesti, sa acumulezi macar 10 000 de ore in domeniul respectiv.
Scoala este conceputa ca sa ajute la drumul asta construind cunostintele temeinic, in ordinea corecta, precum o cladire. Nu spun ca 'scoala romaneasca de astazi' este extraordinara. Din putinele mele informatii, din pacate, nu pare asa. Sustin insa ca 'scoala' ca organizatie este o structura de neocolit. Nu spun ca, in Franta sau in Romania, ai aceeasi evolutie indiferent de scoala in care esti alocat. Nu, si aici, si acolo, trebuie sa faci tot ce poti sa trimiti copilul la cea mai buna optiune din zona, trebuie sa alegi ceva care sa convina, mai ales daca ai ambitii mai mari pentru copilul tau.
Optiunile sunt astazi numeroase - la stat sau la privat. Spun asta si va trimit numaidecat, spre exemplificare, la scolile Montessori. Nu cunosc pe nimeni care sa fi facut robotica inainte de a invata matematici superioare si care sa fi scris scenarii inainte de a invata sa citeasca. Asa cum nu stiu nicio casa a carei constructie sa fi inceput de la acoperis.
Da, poti sa desenezi intai acoperisul ca sa iti iei avant... Si poti sa faci probleme cu roboti ca sa aplici legile geometriei sau fizicii. Poti sa imparti in propozitii frazele din scenarii sau poti sa iti imaginezi, la compunere, ca scrii scheletul unui film. Jocul e binevenit, cultura e mereu invitata de onoare in orice sistem educational care se respecta, hobby-urile sunt pretioase. Si da, au existat regi si regine care au facut homeschooling. Majoritatea din zilele noastre a sfarsit totusi intr-un sistem bine pus la punct (alegeti ce vreti: regele Mihai a facut liceul Sava, William si Harry au CV-uri consultabile online). Iar dintre cei care au realizat ceva, majoritatea au demarat sistematic cu o educatie formala chiar daca intr-un punct ulterior au abdicat de la ea.
E greu sa explici temeinicia intr-un post de cateva paragrafe. Si nici nu as fi incercat daca nu as fi adulmecat inca o moda la orizont: scoaterea de la scoala a sute de copii "prea destepti" pentru ea. Fragmentarea sutelor de destine dandu-le sanse mai mari la analfabetism, narcisism, diletantism si egolatrie (pentru ca, nu-i asa, in homeschooling nu traiesti in grupul social numit clasa cu toate provocarile lui)...
Comparatia cu ceilalti si dezvoltarea spiritului de competite pozitiv, capacitatea de a lucra in echipa si pretuirea pentru competeta altora, delegarea unor responsabilitati nu se pot dobandi decat in scoala. altfel foarte bun articolul tau.
RăspundețiȘtergereComparatia cu ceilalti si dezvoltarea spiritului de competite pozitiv, capacitatea de a lucra in echipa si pretuirea pentru competeta altora, delegarea unor responsabilitati nu se pot dobandi decat in scoala. altfel foarte bun articolul tau.
RăspundețiȘtergere